YOIK

Projectkoor voor jonge zangers

YOIK is een Haags projectkoor voor gepassioneerde jonge zangers (we richten ons op een leeftijd ongeveer tussen de 18 en 35) die in korte tijd een nieuw programma met elkaar instuderen. Het eerste project van YOIK was in 2017 en inmiddels heeft het koor 5 projecten ten gehore gebracht. Het koor heeft de ambitie om zowel de beginnende koorzanger als de ervaren zanger muzikaal uit te dagen. Vanwege zijn jonge doelgroep is YOIK een verfrissende aanvulling in de Haagse koorwereld.

Over de muziek

In de muziekkeuze wordt aansluiting gezocht bij muziek die dichtbij de natuur staat of bij de cultuur van het land waar het uit komt. In de eerste 5 programma’s stond o.a muziek uit Scandinavië, de Baltische staten en de Balkan op het programma. Via de muziek proberen we invoelend met de achterliggende oorsprong en cultuur in aanraking te komen.

Over de naam Yoik

YOIK (ook wel Joik, luohti, vuolle, leu’dd, of juoiggusis) is de traditionele muziek van de Sami en een van de oudste muziekvormen in Europa. Bij het zingen van een yoik wordt niet óver iets of iemand gezongen, maar in een yoik wordt de essentie van iemand of iets bezongen. YOIK nam een bijzonder plaats in in de Samische tradities en had een religieuze/spirituele grondslag, waardoor het door het Christendom verboden werd. Nog steeds is er in een aantal kerken discussie over de plaats en het mogen inzetten van de yoik.