PROJECTEN

Altijd op zoek naar verbinding

Vanuit Stichting Kwintessens worden uiteenlopende projecten georganiseerd. In oktober 2021 werd de muziektheaterproductie “De Duizendkunstenaar van Lublin” gerealiseerd. De voorstelling kende 9 uitvoeringen in Den Haag, Rotterdam en Leiden.

De Duizendkunstenaar van Lublin

Onderliggend verhaal is de zoektocht van een verdwaald mens naar een innerlijk kompas. Dit probeert hij te vinden in een polariserende samenleving, waarin culturele en religieuze waarden niet vanzelfsprekend zijn. De monoloog wordt gespeeld door acteur Daniel Koopmans.

De muziek bestaat uit meerstemmige bestaande Jiddische liederen en moderne improvisatiemuziek, onder andere uitgevoerd op viool en zingende zaag. De muziek is samengesteld door dirigent Raoul Boesten.

Zang: Lisa van Arend, Bas Sligting, Sanne Monster en Raoul Boesten.
Decors en vormgeving: Linda Pieper en Vincent Harry.
Regie: Elard Pijnaken.

Samenwerking met drie middelbare Vrije Scholen

De coronatijd zorgde voor noodgedwongen afzondering. Voor jongeren heeft dit geleid tot ongemak. Muziektheaterproductie “De Duizendkunstenaar” van Lublin neemt jongeren mee in het avontuur van Jasja die om controle uit te oefenen op zijn verlangens​, zichzelf opsluit. Is deze afzondering zijn redding? Of moet het leven gevierd worden door te dansen en te zingen?

Drie stagiaires van de Opleiding Docent Muziek op ​De Vrije School Den Haag, ​Het Marecollege Leiden en​ Het Rudolf Steiner College Rotterdam werken met de leerlingen vanuit de muziek aan thema’s uit de voorstelling. Ze zingen Joodse liederen en maken daardoor kennis met de cultureel historische achtergrond van het verhaal.

De initiatiefnemers van De Duizendkunstenaar van Lublin

Raoul Boesten- artistiek leider Stichting Kwintessens (muziek)

Vanuit Stichting Kwintessens heeft Raoul Boesten als artistiek leider de reputatie om moderne muziek op een toegankelijke wijze te vertolken. Zijn ervaring ligt in het vormgeven van totaalkunst waarbij de verschillende kunstdisciplines elkaar versterken. Hij werkte in het verleden samen met verschillende componisten waaronder Arvo Pärt, maar ook met dansers van het NDT, acteurs van Toneelgroep De Appel en instrumentale ensembles als het New European Ensemble.

De projecten en concerten die vanuit Stichting Kwintessens georganiseerd worden zijn goed bezocht en doorgaans uitverkocht. De eerdere samenwerking tussen Raoul Boesten en Elard Pijnaken, “Lucifer” trok destijds drie keer een volle zaal met 800 man publiek.

Daniel Koopmans (spel)

Daniel Koopmans is acteur, kleinkunstenaar en trainer. Hij studeerde af aan de theateracademie in Arnhem.
Na zijn afstuderen ontwikkelde en speelde hij diverse jeugdtheatervoorstellingen en stond in de zomers op festivals als Oerol en Karavaan
Met zijn improcomedy-groep Op Sterk Water speelt hij in de Nederlandse theaters.
Op televisie speelde hij in o.a. Flikken Maastricht, GTST en Zondag met Lubach. Daarnaast is hij trainer bij Omdenken.

Elard Pijnaken (regisseur)

Elard Pijnaken heeft de toneelschool in Brussel doorlopen en heeft meerdere theaterstukken bewerkt en geregisseerd. Naast zijn activiteiten in de toneelwereld en als theaterdocent op verschillende scholen was Elard Pijnaken rector van de Vrije School Den Haag en Marecollege Leiden. Vanuit zijn huidige directeursfunctie bij de schoolbegeleidingsdienst in BVS-schooladvies onderhoudt hij een nauwe band met de drie scholen waarmee samengewerkt wordt.

Het verhaal van de Duizendkunstenaar

De duizendkunstenaar van Lublin is een muziektheatervoorstelling gebaseerd op het werk van schrijver Bashevis Singer (nobelprijswinnaar) en beschrijft de levenswandel van de aan de gruwelen van W.O. II ontsnapte Joodse artiest Jasja. Achtervolgd door de beelden uit W.O. II probeert hij in naoorlogs Amerika zijn leven opnieuw op te bouwen. Maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Hij zet zich af tegen de Joodse rituelen en ontpopt zich als een gewetenloze leugenaar en misdadiger. Als hij inziet dat zijn instinct een niet te beteugelen verwoestende werking op zijn omgeving heeft, besluit hij zich als kluizenaar in te metselen in zijn achtertuin om na te denken wie hij is en wat hij verlangt van de wereld en wat de wereld van hem verlangt.

In deze muziektheatervoorstelling versterken verschillende kunstdisciplines elkaar zonder anekdotisch te worden. De monoloog (gespeeld door Daniel Koopmans) wordt versterkt door meerstemmige bestaande Jiddische liederen en moderne (improvisatie) muziek en door dans en beweging in te zetten om verhuisdozen als beeldelementen telkens te transformeren. De muziek is samengesteld door Raoul Boesten en wordt uitgevoerd op verschillende instrumenten, waaronder viool en zingende zaag (Karel Das), en meerstemmige zang.

De muziek

De muziek bestaat uit een mix van authentieke meerstemmige Jiddische muziek, hedendaagse koormuziek en experimentele geïmproviseerde muziek om de paradox van de zoektocht van hoofdpersoon Jasja weer te geven. Hij wil zich aan de Joodse tradities onttrekken, maar zal zich er uiteindelijk opnieuw mee verbinden. De muziek zoekt naar een dialoog tussen de sfeervolle traditionele Jiddische muziek en klanken van deze tijd. Inspiratie wordt gevonden in hedendaagse componisten als Meredith Monk, Carloline Shaw en Arvo Pärt.

De gebruikte muziek krijgt een theatraal effect en versterkt de beelden, situaties en emoties die voorkomen in het stuk. Verschillende instrumenten, de stem, maar ook allerlei materiaal als papier, staal, kartonnen dozen en het menselijke lichaam als percussie instrument wordt ingezet. Lukt het de hoofdpersoon om zich los te maken van tradities om een nieuw geluid te laten horen?

Regisseur Elard Pijnaken werkte eerder samen met Raoul Boesten en bracht bewerkingen van Peer Gynt en Lucifer als coproductie op de planken.

De Duizendkunstenaar werd mede mogelijk gemaakt dankzij giften van