arvo pärt jaar 2025

Gefeliciteerd maestro Arvo Pärt!

Op 11 september 1935 werd Arvo in Paide geboren en dit jaar wordt hij 90. Kwintessens en Vocaalensemble Ludens zetten de componist dit voorjaar al flink in het zonnetje met concerten in Estland en Nederland. Op en rond de geboortedag van Pärt brengt Ludens een intiem programma met daarin een aantal pareltjes uit Pärts oeuvre.

Palju onne - arvo part Den Haag

Concerten

Donderdag 11 september
Stadsklooster
Westeinde 101 Den Haag
aanvang: 20:15

Zondag 14 september
Paleiskerk
Paleisstraat 8 Den Haag
aanvang: 16:00 uur

De wortels van Pärts inspiratie.

We zijn voor dit programma naar de wortels van Pärts inspiratie gegaan:
We duiken eerst in de wereld van de vroege meerstemmige muziek uit de Lage Landen want daar vond Pärt zijn inspiratie toen hij zich in zijn acht jaar durende spirituele en artistieke crisis bevond. Hij bestudeerde de vroegste polyfonie en ontwikkelde van daaruit zijn tintinnabuli stijl*. Het eerste werk dat hij in deze stijl schreef was Für Alina. Kort daarop schreef hij Fratres. Beide werken staan op ons programma. Maar ook zijn allereerste vocale werk Solfeggio staat op het programma. Hoewel dit stuk 13 jaar voor het ontstaan van de tintinabulli techniek geschreven werd, klinkt hierin al de sfeer van zijn latere werk door.
Een andere wortel van Pärts inspiratie is de muziek van Bach.
Pärt hield enorm van de schoonheid van Bachs muziek en bestudeerde die grondig. Hij schreef o.a. Collage über Bach, waarin hij experimenteerde met Bachs muziek en de collage techniek.
Ook klinkt in Credo, het laatste stuk dat Pärt voor zijn grote crisis schreef, een aangrijpende roep om bevrijding voor enerzijds Estse volk en anderzijds viir een nieuwe muzikale taal waarin eenheid, verbroedering en waarachtigheid als klinkende waarden opklinken. Hij gebruikte daarvoor de Prelude in C van J.S. Bach (WTC I) als symbool van schoonheid en waarheid.

Bach en Pärt

Daarom hebben we voor dit programma gekozen voor een bijzondere versie van de beroemde Chaconne van Bach (Tweede partita in d klein, BWV 1004). In 1994 deed de Duitse musicologe prof. Helga Thoene, gespecialiseerd in het ontdekken van verborgen boodschappen in barokmuziek, de verrassende ontdekking dat J.S. Bachs Partita in d klein voor vioolsolo (1720) vol geheime verwijzingen naar de dood staat, doorspekt met citaten uit zijn eigen koralen. Barokviolist Christoph Poppen besloot in 2000 om deze ontdekking uit te voeren in samenwerking met het Hilliard Ensemble. Deze versie voeren we uit.

Tot slot zijn we verheugd dat we de Nederlandse première mogen verzorgen van de vocale versie van Silouan’s Song. Hoewel Silouans lied aanvankelijk als instrumentaal werk werd gepresenteerd, heeft Pärt het altijd ook als vocaal stuk beschouwd. In interviews legt Pärt uit dat de oprechte en poëtische tekst van Pärts geestelijk vader Staretz Silouan zo op muziek werd gezet dat die ook gezongen kon worden.

We hopen dat u zult genieten van dit programma!

Onder muzikale begeleiding

Gerard Bouwhuis studeerde aan het Koninklijk Conservatorium bij Geoffrey Madge en na zijn opleiding speelde hij in de groepen Hoketus, LOOS, Xenakis Ensemble en de De Ebony Band.

Als solist gaf hij concerten met onder meer met het Radio Kamerorkest, Schönberg Ensemble, en het Wales BBC orchestra. Jarenlang vormde hij met Cees van Zeeland Pianoduo met wie hij concertreizen maakte in Noord-en Zuid Amerika, Australië en Rusland. Tegenwoordig werkt hij intensief samen met de Flamenco danser Israel Galván in een productie van De Sacre du Printemps. Sinds enige jaren speelt hij met Olga Zuiderhoek met grote regelmaat de voorstelling Maar Wat Er Ook Gebeurt Er Klinkt Muziek. Met violiste Heleen Hulst richtte hij in 2006 Nieuw Amsterdams Peil op, een ensemble dat zich richt op de hedendaagse kamermuziek uit de 20e en 21e eeuw en dat samenwerkingen aangaat met film, theater en beeldende kunst. Voor zijn bijzondere inzet voor de hedendaagse Nederlandse muziek ontving hij in 2003 de Theo Bruinsprijs. Gerard Bouwhuis is lid van het collectief Splendor.

Violiste Heleen Hulst studeerde bij Vera Beths aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. De afgelopen jaren maakte zij deel uit van onder andere het Asko|Schönberg Ensemble, LUDWIG, Orkest van de 18de Eeuw en de Van Swieten Society.Haar brede belangstelling bracht haar tot samenwerkingen met o.a. het Nederlands Dans Theater, Dansgroep Krisztina de Châtel, ZT Hollandia en choreograaf Paul Selwyn Norton.Naast de viool speelt ze regelmatig altviool o.a. in het Ives Ensemble. Met pianist Gerard Bouwhuis vormt zij een duo dat zich vooral toelegt op het repertoire van de 20ste eeuw. In 2005 richtten zij samen de kamermuziekgroep Nieuw Amsterdams Peil. Sinds de oprichting is Heleen lid van het Splendor-collectief.